Vad skiljer ett bra flygbolag från ett dåligt?

Bra flygbolag erbjuder prispressade flygbiljetter och har anställt personal nog för att kunderna ska kunna bemötas på ett korrekt sätt. Bra flygbolag tillhandahåller även flygplan som är rymliga, vari längre personer får plats. Dåliga flygbolag erbjuder trånga flygplan och ett dåligt bemötande.

Det råder inget tvivel om att det finns stora skillnader från flygbolag till flygbolag. Däremot så är det vanligt att man som resenär stirrar sig blind på priset – man ska trots allt bara ta sig från A till B. En stor framgångsfaktor för flygbolag som Norwegian och Ryan-air är att de erbjuder resande för ett väldigt lågt pris – men det finns såklart ett pris man måste betala som resenär. Vi kan därmed slutleda att de faktorer som gör ett flygbolag till ett bra sådant, eller ett dåligt sådant, är subjektiva.

I denna artikel listar vi ett antal faktorer som skiljer bra flygbolag från dåliga.

Benutrymme

Bra flygbolag erbjuder mer benutrymme per passagerare. För korta resenärer är det kanske inte en av dem viktigaste faktorerna – men för långa passagerare leder små utrymmen till en väldigt obekväm flight. En enkel överblick visar att SAS har ett benutrymme på i genomsnitt 76-81 cm. Norwegian ligger på 73 – 79 cm. Ingen gigantiskt skillnad, men ändock helt klart märkbart.

Miljön i flygplanet blir såklart även sämre av ett minskat personligt utrymme. Ett benutrymme som är 10% mindre per säte skulle kunna innebär att flygbolaget får in 5-10 % fler passagerare, alltså eventuellt ett par % högre vinst per flight. Kostnaden blir såklart en ökad spridning av sjukdomar, minskad bekvämlighet för de med hög personlig integritet och sämre luft på planet.

På nyare och dyrare flygplan, som ofta används av flygbolagen som vänder sig till mellan/hög-prissegmentet är ofta benutrymme väl tilltaget. Så på vis slipper även personer på 185+ cm resa obekvämt.

Kundbemötande

Sämre flygbolag anställer inte lika många i med servicefunktion. Det innebär att tiden till att få hjälp blir längre och den avsatta tiden för varje kunds problem blir mindre. En arbetssituation för den flygbolagsanställde där köerna är långa innebär även stress att hinna hjälpa alla resenärer för att kön inte ska bli längre – då tummas det på kvalité. Något som t ex Norwegians onlineomdöme kan vittna om.

Sämre flygbolag tenderar även att ge sina anställda lägre löner. Det innebär oftast (men inte alltid) mindre motiverad personal, samt en lägre genomsnittlig anställningstid. Till följd av detta är det inte lika många rutinerade flygvärdar och flygvärdinnor med gedigen erfarenhet – något som såklart färgar upplevelsen.

Flygbolag som har mer intäkter kan även satsa på en längre utbildning innan personalen sätts i arbete. Något som banar för en mindre stressad introduktion till sin arbetsroll.

Flygplansmodell

Flygbolag väljer själva vilka flygplan de ska köpa in, samt hur dessa ska anpassas. Billigare flygbolag tenderar att maximera antalet säten för att kunna gå med så mycket vinst som möjligt. Även om de inte tjänar så mycket pengar direkt på flygbiljetterna – så vill de ändå få med så många passagerare som möjligt.

Dyrare bolag tenderar även att ha mer plats på planen reserverade för bussinessclass och första klass. Något som skapar en lugnare och inte fullt lika överpopulerad miljö på själva flighten. Något som såklart skapar bättre förutsättningar för en god upplevelse.

Mat & snacks

Det är lätt och tänka att allt man betalar för en flight endast är flygbiljetten. För flighter längre än 2-3 timmar är det sällan så. Ofta blir man hungrig och vill ha snacks, samt mer eller mindre tvingas äta maten på planet. I det här fallet får man helt enkelt vad man betalar för. Skillnaden på en hastigt mikrad plåtlåda på en Ryanairflight och en välpreparerad 3-rätters på en Qatar-flygning går inte ens att jämföra. Sedan att snacks och tilltugg ofta ingår på dyrare flighter är såklart ett stort plus i kanten.

Sammanfattningsvis

Det finns såklart fler faktorer att ta beaktan, som vilka flighter som avgår från din avreseort, vad du har för personliga preferenser, om du har något kreditkort med bonus med något speciellt flygbolag med mera. Men för längre flighter kan det vara värt att lägga till lite extra för att komma fram till sin destination lite mer utvilad. Medans för kortare flighter kan det vara värt att bortse från vad allt komfort heter och bara ta sig från A till B.